„Die Bewegung der Blockfreien Staaten und die Dekolonialisierung desMuseumsfeldes: Antikoloniale Museen in Jugoslawien (1961–1989)


German project description
Das neu erwachte akademische Interesse am Erbe der Bewegung der Blockfreien Staaten geht einher mit einer Wiederbelebung der öffentlichen und wissenschaftlichen Diskussionen über die Dekolonialisierung des Museumsfeldes. Dieses Projekt vereint beide Themenbereiche und zeigt auf, inwiefern die Kulturdiplomatie der Blockfreien während des Kalten Krieges die Dekolonialisierung von Museumstheorie und -praxis beförderte, wobei der Schwerpunkt auf Jugoslawiens dekolonialem Engagement auf dem Gebiet der Museumsvermittlung liegt. Verdeutlicht werden soll dies anhand der Reden von Staatsoberhäuptern auf den Gipfeltreffen der Blockfreien Staaten, anhand des Wirkens der Museologinnen und Museologen in der Organisation der Vereinten Nationen für Bildung, Wissenschaft und Kultur (UNESCO) und dem Internationalen Museumsrat (ICOM) sowie anhand der kuratorischen Strategien bei der Gründung des Museums für Afrikanische Kunst (MAK), Belgrad, und der Kunstgalerie der Blockfreien-Bewegung (KBB), Titograd. Entlang folgender Fragestellungen ist das Projekt gegliedert: 1) Welchen Einfluss hatte der kontinuierliche Einsatz der Blockfreien für die Dekolonialisierung des kulturellen Erbes auf die internationalen museologischen Kreise innerhalb von UNESCO und ICOM? 2) Auf welchen kuratorischen Prinzipien beruhten die antikolonialen Methodologien der Sammlung und Vermittlung von Kunst aus Afrika (Fallstudie 1, MAK) und der Ausstellung und Vermittlung von Kunst aus den Blockfreien Staaten (Fallstudie 2, KBB)? Als interpretativer Rahmen dient hierbei die Kulturtransfertheorie, mithilfe derer die kuratorischen Taktiken bei der Translokation, Bedeutungskonstitution und Resignifikation der Kunstobjekte aus den jeweiligen Blockfreien Staaten infolge der Gründung der beiden Fallstudienmuseen herausgearbeitet werden sollen. Das Hauptziel ist dabei die Identifikation der methodologischen Herausforderungen bei der Übersetzung der Dekolonialisierungsforderungen der Blockfreien in konkrete Museumspraxis. Das Projekt stellt die erste interdisziplinäre Forschungsarbeit zur museologischen Dimension des dekolonialen Engagements der Blockfreien während des Kalten Krieges dar. Es vereint drei Themenbereiche von aktueller Relevanz: 1) die gegenwärtig in Europa geführten Debatten über Restitutions- und Repatriierungspraktiken, 2) die weltweite Entwicklung von dekolonialen Strategien des Kuratierens und 3) die Neubewertung des kulturellen Erbes der Blockfreien.

English project description
The recent awakening of academic interest in the legacy of the Non-Aligned Movement (NAM) has coincided with a revival in public and scholarly discussions on the decolonization of the museum sphere. This project, which connects both academic areas, will show how NAM’s cultural diplomacy raised the profile of calls for the decolonization of museum theory and practice during the Cold War. The research focus is on Yugoslavia’s advocacy of decolonization in the field of museum education. This project will analyse such advocacy in the speeches of its dignitaries at the NAM summits, the engagement of its museologists in the United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization (UNESCO) and the International Council of Museums (ICOM), as well as curatorial strategies related to the establishment of two museums: the Museum of African Art (MAA) in Belgrade and the Gallery for the Art of the Non-Aligned States in Titograd (Gallery). The following research questions form this project’s structure: 1) How have the NAM’s continued appeals for the decolonization of cultural heritage resonated across museological circles internationally? 2) On what curatorial principles were the anticolonial methodologies of collecting and communicating art from Africa and exhibiting and communicating art from the NAM member states based? The first research part relies on a discursive analysis of archival material from the NAM summits as well as an intertextual analysis of selected literature regarding the influence of the NAM’s cultural politics on the development of an anticolonial museological discourse and the founding of the first “anticolonial museums” in Yugoslavia. It analyses the historical, political and museological entanglements in the institutionalization of NAM’s cultural politics and the “internationalization” of UNESCO and ICOM. This approach will be used to describe the unusual intellectual transfer of ideas from the Global South to the Global North. The second research part employs a combination of qualitative research methods (semi-structured interviews, critical discourse analysis, and exhibition analysis). It uses the interpretative framework of cultural transfer theory to focus on curatorial tactics in the translocation, meaning-making, and resignification of art objects from the individual NAM states, all of which resulted from the founding of the two case-study museums. The main objective in this part of the project is to identify the methodological challenges in translating NAM’s decolonial demands into museum practice. This project is the first interdisciplinary research study into the museological dimension of NAM’s advocacy of decolonization during the Cold War. It ties together three themes of contemporary relevance: 1) the ongoing discussions on restitution and repatriation practices in Europe, 2) the development of decolonial curating strategies worldwide, and 3) the reevaluation of NAM’s cultural legacy.

Principal investigators
Jagdhuhn, Natasa Dr. (Details) (History of Science Specializing in History of Education and Organisation of Knowledge in the 19th and 20th Century)

Financer
DFG: Eigene Stelle (Sachbeihilfe)

Duration of project
Start date: 03/2024
End date: 11/2028

Research Areas
History of Science

Research Areas
Wissenschaftsgeschichte

Last updated on 2024-12-06 at 09:50