Organisational analysis of SEBD special schools


The status of special schools for children and youth with social, emotional and behavioural difficulties in Germany is examined.


The study combines quantitative and qualitative research methods.
In a complete national survey the structural elements and the organisational compositions of the schools were examined. The findings reveal some serious structural problems of SEBD schools.


In a second step, a representative sample of SEBD schools will be examined, regarding their pedagogical and therapeutic conceptualisations and the effects on pupils' outcomes.


Principal investigators
Willmann, Marc Dr. (Details) (Special Education Studies / Teaching People with Behavioural Disabilities)

Financer
ohne Mittelgeber

Duration of project
Start date: 01/2004
End date: 12/2008

Publications

Willmann, Marc (2005). Organisationsformen und Konzeptionen der Schule für Erziehungshilfe / Förderschule im Bereich emotionale und soziale Entwicklung Eine quantitativ-qualitative Studie. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 74 (3), 255-257.


Willmann, Marc (2005). Die Schule für Erziehungshilfe 2005 Ergebnisse einer bundesweiten Erhebung zu den Organisationsformen der Förderschule im Bereich emotionale und soziale Entwicklung. Heilpädagogische Forschung XXXI (3), 110-128.


Willmann, Marc (2007). The forgotten schools Current status of special schools for pupils with social, emotional and behavioural difficulties in Germany: A complete national survey. Emotional and Behavioural Difficulties, 12 (4), 299-318.


Reiser, Helmut; Willmann, Marc & Urban, Michael (2007). Sonderpädagogische Unterstützungssysteme bei Verhaltensproblemen in der Schule Innovationen im Förderschwerpunkt Emotionale und Soziale Entwicklung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.


Willmann, Marc (2008). Die Schule für Erziehungshilfe, Förderschule im Bereich Emotionale und soziale Entwicklung: Organisationsformen, Prinzipien und grundlegende Konzeptionen. In: Gasteiger-Klicpera, Barbara; Julius, Henry & Klicpera, Christian (Hrsg.). Sonderpädagogik der sozialen und emotionalen Entwicklung. Handbuch Sonderpädagogik Band 3. Göttingen: Hogrefe, 686-700.

Willmann, Marc (2010). Schulische Erziehungshilfe. In: Ahrbeck, Bernd & Willmann, Marc (Hrsg.). Pädagogik bei Verhaltensstörungen. Ein Handbuch. Stuttgart: Kohlhammer, 67-75.

Willmann, Marc (im Druck): Emotional-soziale Risiken und Verhaltensstörungen. Erscheint in: Vera Moser (Hrsg.), Enzyklopädie Erziehungswissenschaften Online (EEO). Fachgebiet Behinderten- und Integrationspädagogik. Weinheim: Juventa. [http://www.erzwissonline.de]


Last updated on 2022-07-09 at 21:09