Special Education School Consultation for pupils with social, emotional and behavioural difficulties (SEBD)
School Consultation is a form of indirect service delivery to the schools. Special educators and school psychologists can meet the emotional-behavioural and academic needs of pupils by collaborating and consulting with the regular classroom teachers. The study reflects concepts and models of school consultation discussed in the United States of America and Germany. The outcome is a model of school consultation for pupils with SEBD.
Duration of project
Start date: 10/2002
End date: 12/2008
Publications
Reiser, Helmut; Willmann, Marc; Urban, Michael & Sanders, Nicole (2003). Different models of social and emotional needs consultation and support in German schools. European Journal of Special Needs Education, 18 (1), 37-51.
Willmann, Marc & Hüper, Lars (2004). Möglichkeiten und Grenzen schulinterner Beratung. Eine Grounded-Theory-Studie zur paradoxalen Rollenstruktur und Rollenidentität von Beratungslehrerinnen. Berlin: uni-edition.
Willmann, Marc (2007). Steigerung der erzieherischen Kompetenzen von Lehrern durch sonderpädagogische Konsultation. Zeitschrift für Heilpädagogik, 58 (6), 214-222.
Willmann, Marc (2008). Erziehungsberatung in der Schule - Wem oder was nützt die Beratung bei schulischen Verhaltensproblemen? In: Reiser, Helmut; Dlugosch, Andrea & Willmann, Marc (Hrsg.). Professionelle Kooperation bei Gefühls- und Verhaltensstörungen. Pädagogische Hilfen an den Grenzen der Erziehung. Hamburg: Kovac, 259-279.
Willmann, Marc (2008). Sonderpädagogische Beratung und Kooperation als Konsultation. Hamburg: Kovac
Willmann, Marc (2009). Lehrer-Kooperation. In: Günther Opp & Georg Theunissen (Hrsg.), Handbuch schulische Sonderpädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 470-478.
Willmann, Marc (2010). Beratung. In: Ahrbeck, Bernd & Willmann, Marc (Hrsg.). Pädagogik bei Verhaltensstörungen. Ein Handbuch. Stuttgart: Kohlhammer, 269-277.