SFB 640 I: Ceremonial Education in Phases of Radical Modernization of Agrarian Societies: Japan, Russia, and Mexico in the Second Half of the 19th Century (TP A 4)


The title Ceremonial Pedagogy is derived from Mona Ozouf and Christian Harten's work on the French Revolution. This metaphoric expression essentially refers to a media representation of programmes designed to comprehensively reorganise entire states and societies, typically conceived and politically implemented in connection with revolutionary upheavals. The following post-revolutionary societies, which provide interesting cases for comparison from this point of view, will be examined in this sub-project: Japan in the wake of the Meiji Revolution from 1868 to ca. 1912 (by Daniel Hedinger), the Soviet Union during the 1930s (by Matthias Braun) and Mexico after the 1910 Revolution to ca. 1940 (by Carlos Martínez and Eugenia Roldán Vera).



All three units of comparison share certain common, specific intentions in the implementation of the forms of representation designated as Ceremonial Pedagogy . They set out to convey a widespread picture of comprehensive reorganisation designs counterposed against time-honoured societal structures including the ideologies or (historical) myths legitimating such designs , and with a strong socialisation purpose, in the form of public celebrations, architecture and spatial arrangements, collective rituals, visual media and choreographic staging. On account of such intentions, this project deals not only with the symbolic aspects of social order implied in its forms of representation and the constitutive aspects of social organisation. Equally central to this research will be the potential ascribed to such forms of representation for visually impressing, emotionally overwhelming and/or charismatically moulding consciousness. In this sense, the project will primarily deal with the instrumental value of the forms of Ceremonial Pedagogy under examination and will analyse their efficacy on issues of cultural homogenisation, societal integration, social mobilisation and/or consolidation of a political system.


Principal Investigators
Schriewer, Jürgen Prof. i. R. Dr. (Details) (Collaborative Research Centres)

Duration of Project
Start date: 07/2004
End date: 12/2013

Publications
*Baberowski, Jörg (1996c). "Staat und Gesellschaft im wilhelminischen Kaiserreich und im vorrevolutionären Russland. Ein Strukturvergleich". In: Zeitschrift für Geschichtswissenschaft 44:3, S. 197-222.

*Baberowski, Jörg (1999). "Auf der Suche nach Eindeutigkeit: Kolonialismus und zivilisatorische Mission im Zarenreich und in der Sowjetunion". In: Jahrbücher für Geschichte Osteuropas 47, S. 482-504.

*Baberowski, Jörg (2000). "Nationalismus aus dem Geist der Inferiorität: Autokratische Modernisierung und die Anfänge muslimischer Selbstvergewisserung im östlichen Transkaukasien 1828-1914". In: Geschichte und Gesellschaft 26, S. 371-406.

*Baberowski, Jörg (2003). Der Feind ist überall. Stalinismus im Kaukasus, München & Stuttgart. Braun, Matthias (2003). "Vremja Golovokru enija Zeit des Schwindels. Der alkoholische Rausch als Geste kulturellen Beharrens in der Sowjetunion der 1920er und 1930er Jahre". In: Zeitschrift für Geschichtswissenschaft 51 (2003), 10, S. 896-911.

*Braun, Matthias (2006), Sozial gesehen sind die Bauern wie Kinder . Zwischen Didaktik, Repräsentation und Traditionalisierung Der Erste Mai im zentralrussischen Dorf, 1929-1941 , in: Journal of Modern European History 4, no.1, pp. 75-89.

*Braun, Matthias (2007), Die Vermessung der Diktatur. Zwischen archival revolution und new cultural history : Neuere Literatur über die Sowjetunion vor dem Zweiten Weltkrieg , in: Zeitenblicke 6, Nr.2 (http://www.zeitenblicke.de, 1.8.2007).

*Braun, Matthias (2004). Prazdniki nastoja ego prazdniki pro logo. Sowjetische Feierkultur und Lebenswelt jenseits des Zentrums zwischen 1928 und 1941, Magisterarbeit, Universität Leipzig, in Vorbereitung.

*Hedinger, Daniel (2006), Keines unserer Leben ist verschwendet, wenn wir auf dem Schlachtfeld sterben. Militärausstellungen und Erinnerungsfeste im Japan der frühen Shôwa-Zeit , in: Journal of Modern European History 4, no.1, pp. 114-132.

*Hedinger, Daniel (2007), Fighting a Peaceful War: Japan at World Exhibitions in the 1860s and 1870s , in: Bureau International des Expositions, Bulletin 2006, Innovation and Education in Expos, pp. 71-94.

*Martínez Valle, Carlos (2004). "Die Zügelung des Rausches: Gefallenenmahnmale, Siegeszeichen und Demobilisierung in Francos Spanien". In: Rausch und Diktatur, hrsg. Malte Rolf & Arpad von Klimó. Frankfurt (voraussichtlich).

*Martínez, Carlos & Eugenia Roldán Vera (2007): Exhibiting the Revolutionary School: Mexico in the Ibero-American Exhibition in Seville, 1929. In: Bureau International des Expositions, Bulletin 2006, Innovation and Education in Expos, S. 131-156

*Martínez, Carlos, Veronica Oelsner & Eugenia Roldán Vera (2008), Die Bildungsmissionen und die Inkorporation der Massen im postrevolutionären Mexiko (1923-1940) und peronistischen Argentinien (1946-1950) , in: Baberowski, Jörg, David Feest & Maike Lehmann (Hrsg.), Begegnungsräume (Frankfurt am Main & New York, Campus, voraussichtlich 2008).

*Roldán Vera, Eugenia (2003), The British Book Trade and Spanish American Independence: Education and Knowledge Transmission in Transcontinental Perspective. Aldershot, Ashgate.

*Roldán Vera, Eugenia (2007), Modern Indians: The Training of Indigenous Teachers in Post-Revolutionary Mexico , in: Houben Vincent; Schrempf, Mona (Hrsg)., Figurations of Modernity Global and Local Perspectives in Comparative Perspective, Frankfurt am Main & New York, Campus (im Druck).



*Saaler, Sven (2004) Ein Ersatz fur den Yasukuni-Schrein? Die Diskussion um eine neue Gedenkstatte fur Japans Kriegsopfer. In: Nachrichten der Gesellschaft fur Natur- und Volkerkunde Ostasiens (NOAG) 175/176 (2004), S. 59-91.

*Saaler, Sven (2005), Die Bedeutung der Epochenmarke 1868 in der Japanischen Geschichte: Restauration, Revolution, Reform , in: Saeculum, Jahrbuch für Universalgeschichte, 56, 1, S. 69-104.

*Saaler, Sven (2006), Shokuminchi touchi to ningen suuhai. Nihon to doitsu no shokuminchi ni okeru [Kolonialherrschaft und Persönlichkeitskult - Bronzestatuen in den Kolonien Japans und Deutschlands] , in: Goto Shinpei no kai Kaiho, Vol. 2, S. 51-59.

*Saaler, Sven (2008), Personenkult im Modernen Japan: Repräsentationen der Nation im Öffentlichen Raum,1880 bis 2007 , in: Blechinger Verena (Hrsg.): Grenzgänge. Festschrift für Irmela Hijiya-Kirschnereit (Frankfurt am Main, New York, Campus, im Druck). (in Vorbereitung).

*Schriewer, Jürgen, Dietrich Benner & Heinz-Elmar Tenorth (Hrsg.) (1998). Erziehungsstaaten. Historisch-vergleichende Analysen ihrer Denktraditionen und nationalen Gestalt, Weinheim.

*Schriewer, Jürgen (1999). "Vergleich und Erklärung zwischen Kausalität und Komplexität". In: Diskurse und Entwicklungspfade. Der Vergleich in den Geschichts- und Sozialwissenschaften, hrsg. Hartmut Kaelble & Jürgen Schriewer, Frankfurt am Main, S. 53-102.

*Schriewer, Jürgen (2001). "Fortschrittsmodelle und Modellkonstruktionen. Formen der Internationalisierung pädagogischen Wissens". In: Wissenschaftsgeschichte heute. Festschrift für Peter Lundgreen, hrsg. Jürgen Büschenfeld, Heike Franz & Frank-Michael Kuhlemann. Bielefeld, S. 302-327.

*Schriewer, Jürgen & Hartmut Kaelble (Hrsg.) (2003). Vergleich und Transfer. Komparatistik in den Sozial-, Geschichts- und Kulturwissenschaften. Frankfurt am Main & New York.

*Schriewer, Jürgen (2009-2010). Remodelling Social Order through the Conquest of Public Space: Myths, Ceremonies and Visual Representations in Revolutionary Societies, edited (= Comparativ. Zeitschrift für Globalgeschichte und vergleichende Gesellschaftsforschung, special issue no. 2-3, volume 19, 2009), Leipzig: Leipziger Universitätsverlag, 2009.

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