Education through Language and Literacy


Education through Language and Literacy (ELaL) is a research and development programme. Within the framework of the programme, the language support, language skills assessment and reading support activities introduced for children and young people in Germany’s federal states will be scientifically reviewed with respect to their effectiveness and efficiency, and then further improved.
More than 600 schools and nursery schools in all of Germany’s federal states are taking part in the ELaL programme. They have formed over 100 networks with a view to implementing and further developing coordinated literacy education and language support measures over the next few years. It is hoped that the chosen measures will allow children to be given effective support in the core language and literacy skills throughout their education, from the time they start school until the time they complete secondary education. Some of the implemented measures will be evaluated in order to determine which concepts are particularly effective in supporting children and young people in their linguistic development. In addition, the programme supports the professionalisation of the participating educators and teachers.
A consortium of supporting organizations is responsible for the scientific design and supervision of the programme. It comprises the Humboldt-Universität zu Berlin in cooperation with the Institute for Quality Development in Education (IQB), the Mercator Institute for Literacy and Language Education in cooperation with the Intercultural Education working group at the University of Cologne and the German Institute for International Educational Research (DIPF) in Frankfurt am Main.

Principal investigators
Stanat, Petra Prof. Dr. (Details) (Educational Psychology (Learning, Instruction and Evaluation))
Becker-Mrotzek, Michael Prof. Dr. (Mercator Institute for Literacy and Language Education)
Hasselhorn, Marcus Prof. Dr. (DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education)
Roth, Hans-Joachim Prof. Dr. (Mercator Institute for Literacy and Language Education)

Further project members
Baumgarte, Inka (Humboldt-Universität zu Berlin)
Gentrup, Sarah (Humboldt-Universität zu Berlin)
Henschel, Sofie Dr. (Institute for Educational Quality Improvement)
Kohrs, Charlotte (Humboldt-Universität zu Berlin)
Schotte, Kristin (Humboldt-Universität zu Berlin)

Participating organisational units of HU Berlin

Participating external organisations

Financer
Federal Ministry of Education and Research

Duration of project
Start date: 07/2013
End date: 02/2020

Research Areas
Elementarbereich, Evaluation, Lehrkräftebildung, Primarstufe, Sekundarstufe, Sprachbildung, Sprachförderung

Publications
(Auswahl)

BiSS-Band 1: Titz, C., Geyer, S., Ropeter, A., Wagner, H., Weber, S. & Hasselhorn, M. (Hrsg.) (2018). Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung entwickeln. Stuttgart: W. Kohlhammer Verlag.

BiSS-Band 2: Titz, C., Geyer, S., Ropeter, A., Wagner, H., Weber, S. & Hasselhorn, M. (Hrsg.) (2018). Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung umsetzen und überprüfen. Stuttgart: W. Kohlhammer Verlag.

BiSS-Band 3: Titz, C., Geyer, S., Ropeter, A., Wagner, H., Weber, S. & Hasselhorn, M. (Hrsg.) (2019). Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung: Praxiserfahrungen. Stuttgart: W. Kohlhammer Verlag.

BiSS-Band 5: Gentrup, S., Henschel, S., Schotte, K., Beck, L. & Stanat, P. (Hrsg.) (im Druck). Sprach- und Schriftsprachförderung gestalten: Evaluation von Qualität und Wirksamkeit umgesetzter Konzepte. Stuttgart: Kohlhammer.

Henschel, S., Gentrup, S., Beck, L. & Stanat, P. (Hrsg.) (2018). Projektatlas Evaluation: Erste Ergebnisse aus den BiSS-Evaluationsprojekten. Berlin: BiSS-Trägerkonsortium.

BiSS-Trägerkonsortium (Hrsg.). (2019). Projektatlas BiSS-Entwicklungsprojekte. Ergebnisse und Empfehlungen. Köln: Mercator-Institut für Sprach-förderung und Deutsch als Zweitsprache.

BiSS-Trägerkonsortium (Hrsg.) (2016). Handreichung Durchgängige Leseförderung. Überblick, Analysen und Handlungsempfehlungen. Köln.

BiSS-Trägerkonsortium (Hrsg.) (2018). Urheberrecht in der Bildung. Texte, Bilder, Videos und Co: Was pädagogische Lehr- und Fachkräfte wissen müssen, um diese Werke für Bildungszecke zu nutzen. Köln.

Last updated on 2025-16-01 at 13:52