Literary aesthetic judgment competence: Construct validation and construct extension (LUK II)


Educational standards and curricula for German as a school subject attach great importance to the development of literary-aesthetic judgement competence. However, no exact definition of this construct exists yet. This project aims at developing and validating a model of literary-aesthetic judgement competence, using aesthetic semiotics as the primary starting point. We distinguish three dimensions of literary-aesthetic judgement competence: semantic literary-aesthetic judgement, ideolectal literary-aesthetic judgement, and contextual literary-aesthetic judgement. Probabilistic analyses revealed that the three-dimensional model of literary-aesthetic judgement competence fits the empirical data better than a one-dimensional model. Even more appropriate is a two-dimensional model distinguishing semantic and idiolectal literary-aesthetic judgement after the contextual items were allocated a priori to one of these two dimensions. As expected, the results from the criterion validity analysis show a significant correlation between general reading comprehension and literary-aesthetic judgement competence. However, both constructs, reading comprehension and literary-aesthetic judgement are separable and represent partly distinct competences. Thus, we were able to construct a reliable and valid measure of literary-aesthetic judgement competence which can be used in assessments as well as in studies exploring the teaching and learning processes that are relevant to the development of this competence. The results of the first validity analyses will be investigated more precisely in scheduled sub-projects. Another particular project explores the development of literary-aesthetic judgement.


Principal Investigators
Stanat, Petra Prof. Dr. (Details) (Institute for Quality Management in Education)
Frederking, Volker Prof. Dr. (University of Erlangen–Nuremberg)
Meier, Christel Dr. (University of Erlangen–Nuremberg)
Roick, Thorsten Dr. (Humboldt-Universität zu Berlin)

Further project members
Henschel, Sofie (Details) (Institute for Educational Quality Improvement)

participating organizational facilities of the HU

Duration of Project
Start date: 07/2012
End date: 03/2013

Research Areas
Deutschdidaktik, empirische Bildungsforschung, Längsschnitt, Lesen, Literaturdidaktik, Sekundarstufe I

Publications
Frederking, Volker ; Roick, Thorsten ; Steinhauer, Lydia : ‚Literarästhetische Urteilskompetenz‘ – Forschungsansatz und Zwischenergebnisse . In: Bayrhuber, Horst ; Harms, Ute ; Muszynski, Bernhard ; Ralle, Bernd ; Rothgangel, Martin ; Schön, Lutz-Helmut ; Vollmer, Helmut J. ; Weigand, Hans-Georg (Hrsg.) : Empirische Fundierung in den Fachdidaktiken.. Bd. 1, 1. Aufl. Münster/New York/München/Berlin : Waxmann, 2011, (Fachdidaktische Forschungen), S. 75-94.

Frederking, Volker: Modellierung literarischer Rezeptionskompetenz . In: Kämper-van den Boogaart, Michael ; Spinner, Kaspar H. (Hrsg.) : Lese- und Literaturunterricht (Teil 1). Geschichte und Entwicklung; Konzeptionelle und empirische Grundlagen. Bd. 1, 1. Aufl. Baltmannsweiler : Schneider, 2010, (Deutschunterricht in Theorie und Praxis (DTP), Bd. 11), S. 324-380.

Roick, Thorsten ; Stanat, Petra ; Dickhäuser, Oliver ; Frederking, Volker ; Meier, Christel ; Steinhauer, Lydia: Strukturelle und kriteriale Validität der literarästhetischen Urteilskompetenz . In: Zeitschrift für Pädagogik (2010), Nr. 56, S. 165-174

Frederking, Volker ; Meier, Christel ; Roick, Thorsten ; Steinhauer, Lydia ; Stanat, Petra ; Dickhäuser, Oliver: Literarästhetische Urteilskompetenz erfassen . In: Bertschi-Kaufmann, Andrea ; Rosebrock, Cornelia (Hrsg.) : Literalität. Bildungsaufgabe und Forschungsfeld.. 1. Aufl. Weinheim und München : Juventa, 2009, S. 165-180. - ISBN 978-3-7799-1360-3

Henschel, S. (2013). Effekte motivationaler und affektiver Merkmale auf das Verstehen literarischer und faktualer Texte. Berlin, Germany: Freie Universität Berlin.

Henschel, S., Roick, T., Brunner, M. & Stanat, P. (2013). Leseselbstkonzept und Textart: Lassen sich literarisches und faktuales Leseselbstkonzept trennen? Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 27, 181-191.

Henschel, S. & Roick, T. (2013). Zusammenhang zwischen Empathie und dem Verstehen literarischer Texte. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 45(2), 103-113.

Frederking, V., Henschel, S., Meier, C., Roick, T., Stanat, P. & Dickhäuser, O. (2012). Beyond functional aspects of reading literacy: Theoretical structure and empirical validity of literary literacy. L1-Educational Studies in Language and Literature, 12, 35-58.

Meier, C., Henschel, S., Roick, T. & Frederking, V. (2012). Literarästhetische Textverstehenskompetenz und fachliches Wissen. Möglichkeiten und Probleme domänenspezifischer Kompetenzforschung. In I. Pieper & D. Wieser (Hrsg.), Fachliches Wissen und Literarisches Verstehen. Studien zu einer brisanten Relation (S. 237-258). Frankfurt: Peter Lang.

Meier, C., Roick, T. & Henschel, S. (2013). Erfassung literarischen Textverstehens. Zu Faktoren der Aufgabenschwierigkeit bei der Konstruktion von Testaufgaben. In C. Rieckmann & J. Grahn (Hrsg.), Poesie verstehen – Literatur unterrichten (S. 103-123). Baltmannsweiler: Schneider.

Roick, Thorsten ; Stanat, Petra ; Dickhäuser, Oliver ; Frederking, Volker ; Meier, Christel ; Steinhauer, Lydia: Strukturelle und kriteriale Validität der literarästhetischen Urteilskompetenz . In: Zeitschrift für Pädagogik (2010), Nr. 56, S. 165-174

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