Self-reflection in music


Problems of self-reflection in music have been discussed for quite a while in musicology, especially with phenomena that are evidently analogous to those of other arts (as "meta-opera" in analogy to the dramatic device of a "play within a play"). However, the whole subject has not been fathomed in broader historical and theoretical contexts yet. The projected monograph will comprise an introduction to this topic, followed by a part with focus on theory (mediality, textuality) and one on history (composers and repertoire).


Principal investigators
Danuser, Hermann Prof. Dr. Dr. h. c. (Details) (Historical Musicology)

Financer
DFG: Sachbeihilfe

Duration of project
Start date: 04/2011
End date: 09/2011

Publications
„The Textualization of the Context: Comic Strategies in Meta-Operas of the Eighteenth and Twentieth Centuries“, in: Music and the Aesthetics of Modernity. Essays, hrsg. v. Karol Berger u. Anthony Newcomb (= Isham Library Papers 6 / Harvard Publications in Music 21), Harvard University Department of Music 2005, S. 65–97.

„Von unten und von oben? Hugo Riemanns reflexive Theorie in der Moderne“, in: Musiktheorie, Musikwissenschaft: Geschichte, Methoden, Perspektiven, hrsg. v. Tobias Janz u. Jan Philipp Sprick (= Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie, Sonderausgabe 2010), Hildesheim: Georg Olms 2011, S. 99–116.

„Neutralisierung oder Potenzierung? Selbstreferentialität in musikalischer Lyrik“, in: Selbstreflexion in der Musik/Wissenschaft. Referates des Kölner Symposions 2007, hrsg. v. Wolfram Steinbeck u. a. (= Kölner Beiträge zur Musikwissenschaft 16), Kassel: Gustav Bosse Verlag 2011, S. 75–93.

„Des Wanderers Siegfried. Kein Idyll“, in: Wagners Siegfried und die (post-)heroische Moderne. Beiträge des Hamburger Symposions 22.-25. Oktober 2009, hrsg. von Tobias Janz (= Wagner in der Diskussion 5), Würzburg: Königshausen & Neumann 2011, S. 271–290.

„Hommage-Komposition als ‚Musik über Musik‘“, in: Jahrbuch des Staatlichen Instituts für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz 1996, hrsg. v. Günther Wagner, Stuttgart/Weimar 1996, S. 52–64.

„Der Komponist als Editor. Zur Geschichte und Theorie musikalischer Übermalung in den ‚ana‘-Werken“, in: Klassizistische Moderne. Eine Begleitpublikation zur Konzertreihe im Rahmen der Veranstaltungen „Zehn Jahre Paul Sacher Stiftung“. Werkeinführungen, Essays, Quellentexte, hrsg. v. Felix Meyer (= Veröffentlichungen der Paul Sacher Stiftung 4), Winterthur 1996, S. 331–351.

„Generic Titles: On Paratextual Metareference in Music“, in: Metareference across Media: Theory and Case Studies, Dedicated to Walter Bernhart on the Occasion of his Retirement, hrsg. v. Werner Wolf (= Studies in Intermediality 4), Amsterdam / New York: Rodopi 2009, S. 191–211.

„Robert Schumann und die romantische Idee einer selbstreflexiven Kunst“, in: Übergänge. Zwischen Künsten und Kulturen. Internationaler Kongreß zum 150. Todesjahr von Heinrich Heine und Robert Schumann, hrsg. v. Henriette Herwig u. a., Stuttgart / Weimar: J. B. Metzler 2007, S. 471–491.

„Musikalische Selbstreflexion bei Richard Strauss“, in: Richard Strauss und die Moderne. Bericht über das Internationale Symposium München, 21. bis 23. Juli 1999, hrsg. v. Bernd Edelmann u. a. (= Veröffentlichungen der Richard-Strauss-Gesellschaft 17), Berlin 2001, S. 51–77.

„Die Geburt Thebens aus dem Geiste der Musik. Paul Valérys und Arthur Honeggers Mélodrame Amphion“, in: „Vom Erkennen des Erkannten“. Musikalische Analyse und Editionsphilologie. Festschrift für Christian Martin Schmidt, hrsg. v. Friederike Wißmann u. a., Wiesbaden u. a.: Breitkopf & Härtel 2007, S. 403 422.

„Hindemiths Metaoper Cardillac“, in: „… dass alles auch hätte anders kommen können.“ Beiträge zur Musik des 20. Jahrhunderts [Festschrift für Giselher Schubert zum 65. Geburtstag], hrsg. v. Susanne Schaal-Gotthardt u. a. (Frankfurter Studien. Veröffentlichungen des Hindemith-Instituts Frankfurt/Main 12), Mainz u. a.: Schott 2009, S. 194–217.

Last updated on 2022-08-09 at 03:06